Istraživanja pokazuju da ljudi zanemaruju održavanje svojih automobila nakon što prođe period ganacije, što kao posledicu ima sledeće – da se na ulicama nalazi 20-30 procenata neispravnih vozila.
Ovo je izrazito uznemiravajuć podatak jer to znači da je bezbednost ugrožena ne samo onima koji voze takve automobile, već i drugim učesnicima u saobraćaju.
Evo nekoliko saveta kako da redovno pratite stanje vašeg vozila, kako ne biste ugrozili ni sebe ni druge.
Redovno servisirajte svoje vozilo
Svako vozilo treba povremeno da ide na mali, a kada dođe vreme, i na veliki servis. To je prilika da se zamene dotrajali delovi i utvrde potencijalni kvarovi, kako bi se predupredila nebezbedna vožnja, kao i sve druge neprijatnosti koje prate iznenadno otkazivanje auta u sred puta.
Kada treba raditi mali servis i šta on podrazumeva?
Preporuke koje se najčešće čuju podrazumevaju da mali sevis treba raditi jednom godišnje ili na pređenih 10.000km. Tada se vrši zamena motornog ulja i svih filtera, a takođe treba treba promeniti i svećice, grejače, tečnost za kočnice, rashladne tečnosti i remenje.
Svi navedeni delovi se troše, njihove funkcije slabe i mogu dovesti do mnogo većih kvarova, kada je sigurnost u vozilu ozbiljno dovedena u pitanje. Zato je potrebno uraditi ovaj servis kada mu je vreme, iako ništa još uvek ne ukazuje na kvar – to znači da ste došli na vreme.
Kada treba raditi veliki servis i šta on podrazumeva?
Veliki servis radi se kada se pređe veća kilometraža, negde oko 60.000km, ili, ako se ne postigne ta kilometraža, na 4-5 godina. Tada se radi zamena zupčastog kaiša, klinastog kaiša, španera, vodene pumpe, antifriza, rolera.
Za sve nove delove koje treba da obezbedite, najpre se raspitajte gde je prodaja auto opreme u Beogradu pouzdana i proverena i potom ih nabavite. I nemojte pokušavati da sami radite ove servise, naročito ne veliki. Želja da se uštedi na ovakvim izdacima može vam napraviti mnogo više štete nego koristi.
Sami proverite najosnovnije parametre s vremena na vreme
Nije potrebno da budete auto-mehaničar da biste povremeno proverili rad brisača, svetala i sirene. Takođe proverite da li krećete u vožnju sa dovoljnom količinom goriva.
Možda niste znali, ali za auto je višestruko štetno da ga vozite sa minimumom goriva, to se zove još i vožnja na rezervi. Time možete oštetiti osigurače, pumpe i ubrizgavače u dizel motorima, zbog čega može doći do toga da ne možete ponovo da pokrenete auto bez stručne intervencije.
Povremeno se sagnite i pogledajte da li ispod vozila ima tragova curenja i kapljanja, koji su svakako znak da toj pojavi treba utvrditi uzrok. Takođe proverite da li je u gumama pritisak odgovarajući, konstantna vožnja sa poluispumpanim gumama značajno će skratiti njihovo trajenje, a prepumpane gume, sa druge strane, mogu dovesti do proklizavanja.
Izbacite loše manire iz vožnje da biste održavali i čuvali ispravnost funkcija automobila
Mnogi vozači, verovatno i nesvesno, rade stvari koje bi trebalo izbegavati ukoliko želimo da nas auto dugo i pouzdano služi.
Zanemarujete prisustvo ručne kočnice
Drugo ime ručne kočnice je parking kočnica, što nam svedoči o tome za šta treba da je upotrebljavamo. Međutim, kada je ne koristimo, parkiran auto se oslanja na zaponac, komad metala veličine prsta, i zbog učestale upotrebe može se brzo potrošiti, što se predupređuje upotrebom ručne kočnice.
Menjač vam služi kao naslon za ruku
Na našim prostorima i dalje dominiraju modeli sa ručnim menjačem, a mnogi vozači imaju lošu naviku da drže desnu ruku na njemu, a levu na volanu. Prvo, pravilo je da obe ruke treba da budu na volanu, a drugo, time se stvara dodatno opterećenje koje postepeno oštećuje menjač.
Često posežete za velikim gasom
Mnogi vozači uživaju u brzoj vožnji, verovatno ni ne razmišljajući koliko je to štetno za automobil. Najpre, veliki gas nikako ne treba dodavati dok se motor ne zagreje, a ako ne sačekate to, prouzrokovaćete nagle promene temperature, što može naškoditi motoru.
Takođe, kada ste u velikoj brzini, potrebno je jako pritiskanje kočnice kako biste usporili ili stali, što je takođe štetno.
Najbolje vozilo je ispravno i pouzdano vozilo, koje vam neće priređivati nezgode različitih vrsta na putu. Ako ne preskačete servisiranje i nastojite da ga ne izrabljujete u vožnji, nema sumnje da ćete mnogo duže uživati u brojnim prednostima očuvanog i sigurnog automobila.